Warsteiner heeft in 2009 in thuismarkt Duitsland 4,12 miljoen hectoliter bier verkocht. Dat is 1,4% minder dan een jaar eerder, maar een minder sterke daling dan halverwege 2009 werd verwacht. Vooral in het horecakanaal was sprake van een flinke omzetdaling. De krimp was overigens kleiner dan de krimp van 3,2% van de hele Duitse biermarkt, zo meldt de Duitse brouwersvereniging.
Buiten Duitsland daalde de omzet van Warsteiner met 10,6% naar 640.000 hectoliter. Vooral in de VS werd minder Warsteiner gedronken. Sinds de economische crisis is premium importbier bij de Amerikansen minder gwild. In de Europese landen valt de omzetdaling mee. Inclusief de Argentijnse dochter Isendeck en exclusief de buiten Duitsland in licentie gebrouwen bieren zette Warsteiner afgelopen jaar in totaal 5,7 miljoen hectoliter bier om. De omzetcijfers over 2009 komen naar verwachting uit op 560 miljoen euro, 3,4% minder dan een jaar eerder. Onder meer door de verkoop van enkele brouwerijen in Afrika is vergelijken met eerdere jaren overigens moeilijk, aldus een woordvoerder van de Duitse brouwer.
Het merk Warsteiner verloor in Duitsland 3,3% aan omzet, andere merken van de groep zetten juist 1,1% meer om. Zo was König Ludwig in de Duitse horeca goed voor 6% meer omzet. De verkoop van tapbieren in Duitsland en de diverse exportlanden daalde fors, met 8,3%. In de Benelux wist Warsteiner zich met een verkoop van 200.000 hectoliter goed staande te houden.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten